TANKEGANG

Har du noen gang fulgt med
på dine tanker? Jeg mener på ordentlig, tanke for tanke? Dette er en fin øvelse
å gjøre både når du føler deg nedfor og når du føler at alt går lett. Skriv
gjerne ned alle tanker i begge situasjoner. Det du antageligvis vil legge merke
til er at du har forskjellige tankeganger i forskjellige situasjoner.

Når ting ikke går som du ønsker, kan du for eksempel tenke :
“Hvorfor klarer jeg aldri å få det til”?
“Jeg blir alltid så fort sliten.”
“Andre er mye flinkere enn meg.”

Dette er tanker som gjør
situasjonen ganske så fastlåst og Dr. Carol Dweck kaller det ‘a fixed mindset’,
en fiksert
tankegang
. Hun forsker på forskjellen mellom denne
tankegangen og ‘a growth mindset’ som vi på norsk kan kalle en utviklingsorientert tankegang.
Eksempler på den er:
“Hvordan kan jeg få det til, hva har jeg ennå ikke prøvd?”
“Hva kan jeg gjøre annerledes for å ha mer energi?”
“Jeg skal se hva jeg kan lære av andre.”

Vi opplever begge
tankegangene allesammen, men de fleste av oss har en tilbøyelighet til å ha mer
av den ene eller den andre. Forskning viser at mennesker med en vekstorientert
tankegang har lettere for å lære og tilegne seg ny kunnskap. De ser hva de kan
lære av sine feil i motsetning til de med en fiksert tankegang som lettere
tviler på sine evner.

Hvilken tankegang gir deg et bedre humør og mer tro på deg selv? Siden
nevrovitenskapen også har vist at hjernen kan endre seg gjennom hele livet, kan
du selv bestemme om du oftere vil ha en vekstorientert tankegang. Øvelsen under
kan hjelpe deg med å bli deg bevisst på hva du tenker og føler i øyeblikket. Og
så kan du øve deg på å omformulere en fiksert tanke til en som åpner opp til
nye perspektiver og som skaper nye muligheter.

Sommer
ØVELSE

Sommer betyr for mange av
oss fri og ferie, og samtidig stress fordi vi vil gjøre så mye ut av den.

Har unnskyldningen før ferien vært at du ikke hadde tid til å slappe av
(kanskje en fiksert tankegang snek seg inn), så byr sommeren på en ny mulighet
for å skape litt tid og rom for deg selv. Hvis du bygger opp en god vane med å
ta jevnlige pauser i løpet av sommeren, øker sjansen for at du fortsetter med
dette etter sommeren også.

Her kommer en kort øvelse for å trene å komme tilbake til “her og nå”
og være helt tilstede slik at du lader opp batteriene.

JA, JEG VIL HA EN 6 MINUTTERS PAUSE

______________________________________________________________________
Ønsker du å PRØVE UT NOEN VERKTØY for å bruke tanker på en effektiv måte?
Vil du motta FREMTIDIG INSPIRASJON i månedlig e-post?

—> REGISTRER DEG HER
_______________________________________________________________________