Vi er inne i
forkjølelses- og influensasesongen og de fleste av oss er disse viruser helst
foruten. Denne overskriften trigget derfor min oppmerksomhet. Jeg erfarer daglig
at oppmerksomhetstrening hjelper meg i å beholde roen når hodet fylles med
slitsomme og unyttige tanker, men at det også virker som en
vitamininnsprøyting, hmm.

Fra studier utført
innen positiv psykologi og nevrovitenskap vet vi allerede at emosjoner
kommuniserer med immunsystemet. Så er for eksempel positive emosjoner som takknemlighet og følelsen du får av å se på
imponerende natur eller fantastisk musikk, med på å styrke immunsystemet. Og stress svekker den.

I en nylig studie av
Richard Davidson ble folk injisert med influensavaksine og var enten en del av
en gruppe som mottok oppmerksomhetstrening (mindfulness) eller en
kontrollgruppe. Etter åtte uker, viste mindfulness gruppen høyere nivåer av
antistoffer som kan svare på og forebygge potensiell sykdom. Kilde

Selv om det trengs
mye mer forskning for å få innsikt i hvilke mekanismer som er i sving i
forbindelsen mellom oppmerksomhetstrening og immunsystemet, så antyder flere
studier at disse fins.

Hvis du er skeptisk,
kan du kanskje gå med på at stress ikke er bra for kroppen, det føles i hvert
ikke godt. Om ikke annet, så kan oppmerksomhetstrening være en relativ enkel
metode for å redusere og forebygge unyttig stress i hverdagen.

Har du lyst å lære
mer om oppmerksomhetstrening og tilegne deg noen enkle teknikker som lett kan
integreres i både privat- og arbeidsliv? Da kan basiskurset være noe for deg.

Vil du vite mer om kurs? Klikk her.